سبزی پلو

۳ پیمانه برنج 

( برنج را با ۶ پیمانه آب و یک قاشق غذا خوری نمک خیس کنید لااقل دو ساعت قبل از طبخ )

( نیم کیلو سبزی پلو ریز خرد شده ( شامل تره -جعفری - شوید و گشنیز همه برابر باشندو در صورت تمایل سیر تازه یک شاخه و اگر سیر تازه نبود یک حبه سیر به همراه سبزی خرد شود)

۲۰۰ گرم سبزی خشک 

 اگر از سبزی خشک استفاده می کنید حتما بایستی سبزی خشک را در آب گرم به مدت نیم ساعت خیس کنید

روغن  ( یا کره گیاهی برای روی برنج ۲ -۳ قاشق غذاخوری کافی است) من شخصا کره را ترجیح می دهم

نمک به مقدار لازم

قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و یک قاشق غذاخوری ٬ نمک را هم اضافه کنید. برای آبکش کردن برنج ٬  آب برنج باید کمی شور باشد و زمانی که  آب جوش آمد ٬ آب اضافی برنج  خیس شده ٬ را خالی می کنیم و فقط برنج را در ظرف آب جوش می ریزیم .  زمان پخت هر برنج با هم متفاوت است به همین دلیل باید حواستان باشد که اولا حرارت برنج متوسط باشد ٬ ( نه کم ) و زمانی که برنج از کناره ظرف به سمت داخل شناور شد به این حالت در آشپزی رقص برنج گویند . شناور شدن برنج ‌‌٬ یعنی اینکه زمان آن فرا رسیده است  که برنج را آبکش باید بکنیم در همین زمان قبل از آبکش کردن برنج سبزی را اضافه می کنیم  ( البته اگر از سبزی تازه استفاده می کنیم ) چنانچه سبزی خشک استفاده می کنید٬ دو دقیقه قبل از آبکش کردن  ٬ باید سبزی را به برنج اضافه  کنیم و اجازه بدهید دو دقیقه بجوشد .

نکته ای که باید توجه شود ٬ برنج را وقتی بین دو انگشت می کشیم باید یک لایه نپخته باشد این یعنی زمان آبکش کرن برنج است.

برنج را که آبکش کردید حتما باید به اندازه یک کاسه متوسط رویش آب گرم بریزید  ( از آب سرد استفاده نشود ) تا اگر برنج شور بود کمی از شوری آن گرفته شود . حال در ظرفی روغن و یا کره را آب کرده با کمی آب مخلوط کنید ( به اندازه نصف استکان  کوچک آب کافی است ) و این اب روغن را آماده داشته باشید.

حال برنج را در قابلمه ریخته و رویش را با  ته قاشق سوراخهایی ایجاد کنید و آب روغن آماده شده را روی برنج بدهید و درب قابلمه را با دم کن بپوشانید.

طرز تهیه آب روغن: ابتدا نصف استکان آب را در ظرفی ریخته و  روی حرارت قرار دهید بعد کره را در آب ریخته و بگذارید گرم شود تا خواست بجوشد از روی حرارت بردارید و مراقب  باشید قاشق خیس در ظرف نکنید.

نکته لازم در مورد آب روغن٬ بهتر است که برنج را که در ظرف بریزید و بعد روغن که خوب داغ شده روی برنج داده شود. این کار باعث می شود اولا برنج به هم نچسبد و در ثانی به علت آبی که در کره است سریع تر برنج بخار کند و دم بکشد

سبزی پلو را با ماهی ٬ میگو ٬ ماهی شور ٬ و یا سبزی کوکو می توان خورد.

بهتر است کنار این غذا ماست سرو شود.

برای تزیین : نصف قاشق چایخوری زعفران را با کمی آب جوش ( اندازه ته استکان ) مخلوط کنید

بعد از برنج ساده به اندازه یک کفیر با زعفران مخلوط کنید و از این برنج برای تزیین استفاده می کنید.

 این پلو خیلی مطبوع و خوشمزه است امتحان کنید حتما خوشتان خواهد آمد٬ نوش جان

 

 

طرز تهیه سمنو

مواد لازم برای تهیه سمنو

 

۱ کیلو گندم پوست دار که بتوان آن را سبز کرد

۲ کیلو آرد گندم معمولی سفید

آب تقریبا ۳ تا ۴ کیلو گرم البته بستگی به آرد دارد که چقدر آب به خود می گیرد

بادام پوست دار ۲۵۰ گرم  پوست چوبین بادام گرفته نشود

برای تهیه سمنو ابتدا باید گندم را خیس کرده و آنرا سبز کنیم

طریقه سبز کردن گندم : ابتدا گندم را با آب سرد شسته و دو روز کامل در آب نگه می داریم ( البته هر روز آب را عوض کنید ). روزسوم گندم را مجدد شسته و در لای حوله تمیزی که کاملا مرطوب است می ریزیم . بعد حوله محتوی گندم را در سینی قرار داده و رویش را آب ریخته تا حوله خیس بماند و ظرف را در مکانی که هوای تقریبا گرم دارد قرار داده تا محیط برای جوانه زندن گندم مساعد باشد . تا سه روز و یا گاهی پنج روز باید هر روز دو بار آب سینی را بی آنکه گندم را دست بزنیم باید عوض کنیم. می توانید سینی را زیر شیر آب بگیرید و  اجازه دهید تا آب کهنه از سینی خارج شود و کلا آب تمیز در سینی بماند البته متوجه باشید که نباید آب زیاد در سینی باشد چرا که باعث خراب شدن گندم می شود یادتان باشد که همیشه حوله مرطوب باشد و سینی مقداری آب داشته باشد . زمانی که گندم جوانه هایش به رنگ نقره ای به اندازه یک سانت رشد کرد زمان آسیاب کردن گندم است . گندم از یک سو ریشه می دهد و از سویی دیگر سبزه ، نباید گندم سبز شود یعنی همان ریشه بطوری که تا روز چهارم فقط ریشه است در این زمان باید گندمها را در سبدی ریخته و بشوید مثل شستن سبزی و بعد آسیاب کنیم

طرز تهیه آرد جوانه :

در این مرحله که گندمها را شستید حال باید گندم را به دفعات نه یکباره در ماشین فود پروسسر  و یا مخلوط کن به مقدار کمی بریزید و مقداری از آب که در بالا گفته شده است مثلا اگر یک مشت گندم در مخلوط کن ریختید حال باید یک لیوان آب به گندم اضافه کنید تا مخلوط شده و به راحتی آسیاب شود

این مایع گندم را در سبد خیلی ریز بریزید تا شهد و نشاسته آن از تفاله جدا شود  و با پشت قاشق سعی کنید گندم را در سبد بکشید تا تمام شهد آن بیرون بیاید . تفاله اضافی را مجدد در ظرفی ریخته کنار بگذارید این کار را همینطور ادامه داده تا کل گندم تمام شود . حال تمام تفاله را که در ظرفی دیگر ریخته بودید را با مقداری آب مخلوط کنید و یک بار دیگر از صافی رد کرده تا کل شهد گندم را از آن بگیرید حال تمام شهد گندم را مجدد صاف کنید تا مبادا تفاله ای جا مانده باشد . بقیه تفاله ها را بیرون بریزد.

این مایع که مخلوط آب و گندم است ( شبیه به دوغ ولی با رنگی کدر خواهید داشت ) را با آرد که حدود دو کیلو است ، آهسته با هم مخلوط کنید. ابتدا آرد را در قابلمه ای بزرگ بریزید و بعد از شهد گندم گرفته شده روی آرد اضافه کنید این کار را آهسته انجام دهید تا آرد گلوله نشود یعنی در زمان ریختن آب روی آرد باید دائم هم زده شود تا آرد باز شده و گوله نشود وقتی کل آرد را با آب مخلوط کردید این مایع را روی حرارت متوسط قرار داده و دائم باید هم بزنید زمانی که آب شروع به گرم شدن می کند نشاسته هم خود را با آرد آهسته ، آهسته می گیرد در این زمان هم زدن را نباید متوقف کنید چرا که سمنو گوله گوله خواهد شد. زمانی که مایع به جوش آمد دیگر نیاز نیست دائم هم بخورد ولی هر پنج دقیقه یک بار خوب است کاملا سمنو را هم بزنیم مخصوصا ته دیگ را مراقب باشید ته نگیرد . اصلا نیاز نیست شما به این مواد آب و آرد ، شکر اضافه کنید چرا که بعد از جوشیدن و رفته ، رفته که آب سمنو کشیده می شود خود تبدیل به شیرین شدن می شود . زمانی که سمنو به مرحله ای رسید که می خواهد سفت شود شما باید بادامها را اضافه کنید و حتما حرارت خیلی پایین باشد و دائم باید هم زده شود  این مرحله حساس ترین بخش سمنو است و خیلی راحت ته می گیرد . زمانی که رنگش قهوه ای خیلی خوش رنگ شد ، تقریبا تیره باید باشد ولی نه سیاه !!! در این زمان برای مدت نیم ساعت سمنو را دم می دهید  دقیقا همانند برنج دم زدن ... رنگ سمنو نباید زیاد روشن و نباید زیاد تیره باشد وقتی سمنو آماده می شود باید مثل عسل کش بیاید و غلظتی همانند عسل غلیظ داشته باشد یعنی وقتی روی قاشق چوبی خط می کشید جای انگشت شما محو نشود (حتما سمنو را با قاشق چوبی هم بزنید ) در این مرحله سمنو حاضر شده است . در ظرف کشیده و احتیاج به تزیین ندارد . هیچ گونه اسانسی نمی خواهد فقط روی ظرف را بعد از سرد شدن بگذارید با کلینگ فیلم بکشید تا جداره بیرونی سمنو خشک نشود البته روی کلینگ فیلم را هم چند سوراخ ایجاد کنید تا اگر بخار داشت خارج شود ، تا عرق نکند

از صافی استفاده کنید که خیلی ریز باشد و سبوس گندم از آن رد نشود  تا مایع شهد شما صاف و تمیز باشد 

فوق العاده خوشمزه است و حاوی ویتامینهای ب است  فکر کنم برای یک بار بد نباشد که امتحان کنید نوش جان 

 

تیرامیسو


برای تهیه قهوه

۲ قاشق شکر
۲قاشق قهوه
وقتی که تهیه شد باید در کل
۱-۱/۲پیمانه  قهوه اگسپرسو سرد


 مواد لازم

۳/۴ پیمانه مشروب تیا ماریا ( به جای مشروب می توانید از اسانس قهوه و یا  نسکافه استفاده کنید ) 
۲ قاشق غذا خوری شکر
 ۵۰۰ گرم پنیر ماسکارپونه ( نوعی پنیر نرم خامه ای است شاید بتوانید از ژنیر خامه ای در ایران هم استفاده کنید )
۴ عدد زرده تخم مرغ 
۴ عدد سفیده تخم مرغ
۱/۲ پیمانه خامه زده شده
۱/۴ پودر کاکائو پمانه

۲۶۰بیسکویت لیدی فینگر گرم
ابتدا قهوه را که دم کردید بگذارید خنک شود البته در قهوه شکر اضافه کنید تا تلخ نشود این قهوه را بگذارید سرد شود
بعد زمانی که قهوه سرد شد مشروب تیا ماریا را اضافه کنید البته این مایع بهتر است در ظرف گود داشته باشید بهتر است
بعد پنیر ماسکاراپو
 را با شکر و بقیه مشروب را با هم مخلوط کرده بعد این مواد فوق را با خامه زده شده و سفیده تخم مرغ زده شده میکس کنید. ( سفید تخم مرغ را با همزن برقی می زنیم تا جایی که سفت شود و زمانی که ظرف را بر می گردانید از ظرف نریزد) و این سفیده را با خامه زده شده به صورت دورانی با قاشق مخلوط کنید. دوارانی هم زدن به این دلیل است که پف سفیده و سبک بودن سفیده از بین نرود و خامه حالت سنگین نداشته باشد بعد این مواد پنیر که در بالا مخلوط کردید را با خامه میکس کنید. حالیک ظرف بلوری را آماده کرده از این مواد پنیر و خامه زده شده یک مقدار درآن ریخته و صاف ک
 کنید و بعد باز از پودر کاکائو روی پنیر و خامه الک کرده و در انتها هم که تمام مواد را تمام کردید روی لایه بالایی را با شکلات رنده شده و بپوشانید